INFO O MNIE
Jestem fanką pływania, roweru i walkingu. Moją pasją jest zdobywanie górskich szczytów i poznawanie świata na dwóch kółkach. Fascynuje mnie Stobrawski Park Krajobrazowy, w którego sercu przyszło mi żyć. Pływanie nauczyło mnie respektu przed naturą oraz tego, że codziennie stać mnie na nowy sukces, a słabości są tylko po to, by się z nimi zmierzyć i je pokonywać.

piątek, 25 sierpnia 2017

Wyprawa na Mazury

Pomysł, by pojechać rowerem na Mazury, pojawił się już wiele lat temu. Zawsze jednak znalazło się sporo wymówek, by teren ten omijać. W tym roku powiedziałyśmy sobie: nie odkładamy marzeń na później, jedziemy! I tak też się stało.
Przygotowania do wyjazdu szły pełną parą już od marca. Trzeba było skompletować odpowiednie mapy, zastanowić się nad lokalizacją noclegów i nad okolicami, które chciałyśmy objechać rowerami. Zdecydowałyśmy, że pierwszą bazą wypadową będzie Ruciane – Nida, a drugą Ryn. Po przełożeniu planów na realne możliwości okazało się, że wyprawa może być bardzo interesująca i bogata w atrakcje turystyczne.
A oto jak było…
Wyprawę zaplanowałyśmy na drugiego  lipca 2017 r. Kilka dni wcześniej okazało się, że prognozy pogody są tak fatalne, że zaczęłyśmy bić się z myślami czy w ogóle warto gdziekolwiek jechać, bo przecież zimno, mokro… Ostatecznie zdecydowałyśmy, że jedziemy, bo przecież nie będzie padać przez 9 dni. Wcześnie rano wyruszyłyśmy samochodami w kierunku Mazur. Droga ciągnęła się w nieskończoność. Miałyśmy do przejechania ponad 500 km, a jak wiemy, na polskie warunki drogowe, to bardzo duża odległość. Do Rucianego dojechałyśmy popołudniu. Zakwaterowałyśmy się w wynajętym domku blisko Jeziora Nidzkiego. Byłyśmy dość zmęczone podróżą ale plan dnia zakładał jeszcze zlokalizowanie kilku punktów w miasteczku (informacji turystycznej, jakiejś niedrogiej restauracji, serwisu rowerowego, sklepu…).
Drugiego dnia chciałyśmy objechać dookoła Jezioro Bełdany. Z rana wpadłyśmy po pieczątką do informacji turystycznej w Rucianem, dopytałyśmy o kilka szczegółów i w drogę... Na niebie zawitało słońce i choć temperatura nie była zbyt wysoka, to plan został zrealizowany.
Trasa w większości prowadziła przez Puszczę Piską, a drogi te były wyjątkowo dziurawe. Znalazłyśmy śluzę w Guziance, przeprawiłyśmy się promem przez j. Bełdany i zwiedziłyśmy Mikołajki. Tam tez zjadłyśmy obiad. Musiałyśmy wyglądać dość światowo, bo kelner, który nas obsługiwał na dzień dobry zagadał do nas po angielsku.
Trasa dnia trzeciego wiodła wokół Jeziora Nidzkiego. Podróż rozpoczęłyśmy od zwiedzania Leśniczówki w Praniu, gdzie przebywał i tworzył  K. I. Gałczyński. Zaskoczyło nas tam ogłoszenie odnośnie wprowadzania na teren muzeum rowerów. Uznałyśmy je za tani żart i złamałyśmy przepis wprowadzając nasze dwuślady na teren. Oczywiście zaraz ktoś zwrócił nam uwagę, ale odpuścił, po naszym skomentowaniu owego przepisu. To niepojęte ale mazurskie drogi lokalne bardzo często są drogami jedynie utwardzonymi. Przeważnie są bardzo wątpliwej jakości. Pogoda tego dnia robiła nas w przysłowiowego konia...goniły nas deszczowe chmury. Za każdym razem uciekałyśmy przed nimi chowając się pod wiatami przystanków PKS, w restauracji czy tez pod drzewami tutejszej puszczy. Towarzyszył nam tego dnia piękny  widok na Jezioro Nidzkie. Odwiedziłyśmy też przystanie w Krzyżach oraz w Karwicy. Cumują tam wspaniale jachty. Obejrzałyśmy wszystkie. Wróciłyśmy tego dnia na kwaterę zmęczone i zmarznięte. Było tylko 13 stopni. Lato na Mazurach postanowiło nas chyba nie rozpieszczać.
Czwarty dzień obudził nas deszczem. Pogoda  była tak marna, że zdecydowałyśmy się dać odpocząć rowerom, a same wsiadłyśmy w auto i pojechałyśmy na podbój Mazur kierując się na północ. Zwiedziłyśmy Pisz, gdzie pracownica informacji turystycznej dała nam mapę, z której nic nie wynikało. Wielokrotnie już miałyśmy okazję przekonać się, że w informacjach przesiadują osoby niekompetentne. W Giżycku byłyśmy same na plaży przy Jeziorze Niegocin, bo pogoda wygoniła pozostałych turystów. Tutaj tez zwiedziłyśmy zabytkową wieżę ciśnień, gdzie zamówiłyśmy herbatę z widokiem na jezioro. Szkoda, że za oknami kawiarni lał deszcz. Nie zrażając się jednak niczym udałyśmy sie jeszcze do Węgorzewa na późny obiad. W drodze powrotnej odkryłyśmy w lesie kwaterę Himmlera-ogromny bunkier z czasów II wojny światowej. Przejście przez jego korytarze wzbudziło wiele negatywnych emocji …brrr…
Piąty dzień wyprawy dał nam solidnie w kość. Z Rucianego wyjechałyśmy około godziny 11-tej - w kierunku Wejsun. Stamtąd kierowałyśmy się na Niedźwiedzi Róg, gdzie dotarłyśmy do Jeziora Śniardwy. Towarzyszyły nam przez chwile naprawdę rajskie widoki. Znad jeziora szlak rowerowy wprowadził nas w las. Puszcza Piska jest puszczą bardzo starą - wiele tu pomników przyrody. Eksplorując mazurskie tereny przekonałyśmy się niejednokrotnie, że tutejsze lasy skrywają wiele tajemnic: bunkry, fortyfikacje, stare cmentarze. No i oczywiście co chwilę odkrywałyśmy kolejne jezioro mazurskie, nad którym zwyczajnie trzeba było się na chwilę zatrzymać i zachwycić.
Szóstego dnia opuściłyśmy naszą kwaterę w Rucianem-Nida. Trzeba się było spakować i sprzątnąć po sobie wszystko. Około godziny 11- tej byłyśmy już w drodze do Zdor, gdzie zostawiłyśmy auta i ruszyłyśmy rowerami w kierunku Półwyspu Szeroki Ostrów. Miejsce to zafascynowało nas na mapie. Uznałyśmy, że  będzie to świetny punkt widokowy. Droga do półwyspu była oczywiście, jak to na Mazurach, w tragicznym stanie. Kolejny raz przekonałyśmy się, że drogi są tutaj w fatalnej kondycji lub nie ma ich w ogóle. Kiedy już dotarłyśmy do półwyspu widok zaparł nam dech. Warto było sie natrudzić. Przed nami rozpościerał się wspaniały widok na Jezioro Śniardwy. Woda jeziora w tym miejscu łączyła się z horyzontem, a białe  żaglówki i przebogate jachty jedynie upiększały widok.
Ze Zdor udałyśmy się do Rynu - na nową kwaterę. Nowy lokal nosił wdzięczną nazwę  Wichrowe Wzgórza. Był to  typowy, dobrze rokujący w przyszłości kemping. Dziś jeszcze trochę mu brakuje do europejskich standardów ale my nie potrzebujemy na szczęście zbyt wiele. Problemy z ciepłą wodą jakoś rozwiązałyśmy we własnym zakresie.
Siódmego dnia zaplanowałyśmy wypad do sanktuarium maryjnego w Świętej Lipce. Pojechałyśmy wiec  rano do informacji turystycznej w Rynie, by zapytać o propozycję trasy rowerowej. Niestety pani okazała się dość niedoinformowana. Ale to żadna nowość. Zdecydowałyśmy, że trasę ustalimy lepiej same i tak też było. Okazała się dość trudna ale bynajmniej nie dlatego, że tak chciałyśmy. Trasa miała być 50. kilometrowa i...miało się to udać ale… Już pisałam o drogach mazurskich - krzywe i wyboiste. Tak też było tego dnia. Natrafiłyśmy na 3- kilometrową drogę brukową, gdzie trzeba było prowadzić rowery, by nie dostać wstrząsu mózgu. Po kilku męczących  godzinach dotarłyśmy do Świętej Lipki. Żeby było "łatwiej" niebiosa zesłały nam deszcz i to bardzo obfity tego dnia. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego jak po prostu nie zważać na to, że jest się mokrym i jechać przed siebie z nadzieją, że wkrótce wyjdzie słońce. Tak też się stało. Wjechałyśmy do Świętej Lipki w słońcu. Bazylika okazała się przepiękna. Po zwiedzeniu jej i po zjedzeniu obiadu ruszyłyśmy w drogę powrotną. Niestety znów w deszczu. Jazda w pelerynach przeciwdeszczowych była tego dnia dla nas dość uciążliwa, bo musiałyśmy pokonać w nich ponad 30 kilometrów. Do Rynu dotarłyśmy po godzinie 20- tej. Trzeba było umyć rowery, bo były tak brudne od błota, że tryby zaczęły zgrzytać. Dobrze nas wożą od lat, wiec trzeba o nie dbać. Nasz serwisant – Tobiasz Matuszczyk, z Dobrzenia Wielkiego, świetnie je nam znów w tym roku odszykował.
Trasa dnia ósmego bardzo nas zaskoczyła. W planie było do zrobienie tylko 36 kilometrów. Wyszło jednak 58 km. Dlaczego? Ponieważ mazurskie szlaki turystyczne są fatalnie oznaczone lub nie ma ich wcale. Planowałyśmy przejechać szlak według opisu kogoś z informacji turystycznej.  Niestety ten KTOŚ chyba sam nigdy szlakiem tym nie jechał. Droga prowadziła przez bagna i drogi piaszczysto-brukowe. Momentami ścieżki były tak zarośnięte, że żałowałyśmy, że nie mamy ze sobą maczety. Prawie zjadły nas tego dnia komary. Po przejechaniu/przejściu jednego z odcinków trasy postanowiłyśmy zmienić ją na swoją wersję - i choć nigdy tam nie byłyśmy, to udało się wszystko J Były piękne widoki, mazurskie jeziora, tutejsze ryby na obiad i drogie lody. Wróciłyśmy zmęczone ale zadowolone z dnia.

Dziewiąty dzień był dniem ostatnim. Aby godnie pożegnać się z mazurskimi wodami z samego rana wyruszyłyśmy jeszcze na małą przejażdżkę po najbliższej okolicy Rynu. Odpoczęłyśmy na jednej z tutejszych plaż przed podróżą. Koło południa zjadłyśmy obiad i wyruszyłyśmy w drogę. Wracało się ciężko. Pogoda zrobiła się niebezpieczna. Dwa razy musiałyśmy zjeżdżać z trasy, bo szalały nawałnice. Właściwie całą drogę nad doganiały i straszyły. Momentami nie dało się jechać, bo deszcz padał tak mocno, że wycieraczki nie nadążały zbierać wody z szyb samochodu. Chmury wyglądały bardzo groźnie. Niejednokrotnie słyszałyśmy syreny straży pożarnych wyjeżdżających do zalanych piwnic czy zwalonych drzew. Z duszą na ramieniu udało się nam jednak bezpiecznie dotrzeć do Murowa.